התגובות לאישור העסקה

סמוטריץ': השתכנענו שהשבת החטופים תקדם את מטרות המלחמה

סמוטריץ': השתכנענו שהשבת החטופים תקדם את מטרות המלחמה
הנשיא הרצוג: מייחל לכך שתהווה צעד משמעותי ראשון להשבת כלל החטופים הביתה • ביידן בירך והתחייב: לא נפסיק עד שכולם ישוחררו
author author KAN11.Web.Components.TextItem.AuthorItemModel
קיר תמונות החטופים על רקע חומות בירושלים - ישראל במלחמה - 07.11.23
צילום: יונתן זינדל פלאש 90

שרי הציונות הדתית יצאו במהלך ישיבת הממשלה להתייעצות לפני ההצבעה והחליטו פה אחד להצביע בעד העסקה לשחרור חטופים. יו"ר המפלגה, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הסביר היום (רביעי) כי "השתכנענו שהשבת החטופים תקדם את מטרות המלחמה".

השר סמוטריץ' הוסיף כי "השתכנענו שהממשלה, הקבינט ומערכת הביטחון כולה מחויבים ללא סייג להמשך המלחמה עד להשמדת חמאס, וכי העסקה כוללת מנגנונים ברורים שימנעו דשדוש וכניעה עתידית למניפולציות של סינואר. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הסביר את הסיבה להתנגדות מפלגתו. "מתווה שמשאיר חלק מהילדים והנשים בעזה, איננו מוסרי בעיניי, לא הגיוני ולטעמי - רחוק רחוק מכדי מיצוי! זה יכול והיה צריך להיות אחרת", כתב השר.

השר בן גביר ציין גם כי "חמאס רצה את פסק הזמן הזה יותר מכול. הוא גם רצה "להיפטר" מהנשים והילדים בשלב ראשון, מפני שאלו גרמו ללחץ בינלאומי עליו, הוא רצה לקבל בתמורה דלק, שחרור מחבלים, הפסקת פעולות צה"ל ואפילו איסור טיסות. את כל אלה הוא קיבל - המתווה הוא תקדים מסוכן, שמשנה משוואה ועלול להביא אירועים נוספים. בפרט כאשר אזרחים נוספים נותרים חטופים, ועל חיילי צה"ל החטופים אין בכלל משא ומתן".

הפנים והשמות: כל החטופים שנמצאים ברצועת עזה

מגיל 10 חודשים ועד 18: הילדים החטופים בעזה

החדשות והעדכונים בערוץ הווטסאפ הרשמי של כאן חדשות

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בירך הלילה על עסקת החטופים ואמר כי הוא שמח שנשמות אמיצות שעברו שבועות של שבי בנסיבות בלתי אפשריות יזכו להתאחד עם משפחותיהם. ביידן הדגיש כי ממשלו לא יפסיק לפעול עד שכל החטופים ישוחררו. נשיא ארצות הברית הודה לאמיר קטר ולנשיא מצרים על התיווך במגעים.

הנשיא ביידן הוסיף כי הוא "מעריך את המחויבות של נתניהו וממשלתו שתמכה בהפוגה הממושכת כדי לאפשר את העסקה וכדי להכניס סיוע הומניטרי, חשוב שכל פרטי העסקה ייושמו". נשיא המדינה יצחק הרצוג בירך גם הוא ואמר כי "הלבטים מובנים, כואבים וקשים אך בנסיבות הקיימות אני מגבה ותומך בהחלטת ראש הממשלה והממשלה לקדם עסקת שחרור חטופים".

הנשיא הרצוג ציין כי "זוהי חובה מוסרית וערכית שמבטאת נכונה את הערך היהודי והישראלי של פדיון שבויים ואני מייחל לכך שתהווה צעד משמעותי ראשון להשבת כלל החטופים הביתה. מדינת ישראל, צה"ל וכוחות הביטחון ימשיכו לפעול בכל דרך להשגת המטרה הזאת, לצד השבת הביטחון המוחלט לאזרחי ישראל".

אחרי שהממשלה אישרה את העסקה, חמאס הוציא הודעה משלו, בא נכתב כי "אחרי משא ומתן קשה ומסובך שנמשך ימים ארוכים אנו מכריזים כי הושגה הפסקת אש הומניטרית למשך ארבעה ימים באמצעות מאמצים קדחתניים של מצרים וקטר".

בהודעת חמאס צורפו סעיפי ההסכם:

1. הפסקת אש משני הצדדים. הפסקת כל הפעולות הצבאיות של ישראל בכל רחבי עזה והפסקת התנועה של הכלים הצבאיים שפלשו לעזה

2. הכנסת מאות משאיות של סיוע הומניטרי, סיוע רפואי ודלק לכל רחבי עזה בלי יוצא מן הכלל צפון ודרום

3. שחרור של 50 חטופים ישראלים, נשים וילדים מתחת לגיל 19 בתמורה לשחרור של 150 נשים וילדים פלסטינים מתחת לגיל 19 מבתי הכל הישראליים וזאת בהתאם לעדיפות

4. הפסקת תנועת כלי הטיס הישראליים בדרום עזה למשך ארבעה ימים

5. הפסקת תנועת כלי הטיס הישראליים בצפון עזה למשך שש שעות כל יום מהשעה 10:00 ועד השעה 16:00

6. ישראל מתחייבת שבמהלך הפסקת האש היא לא תפגע באף אחד ולא תעצור אף אחד בכל רחבי עזה

7. יובטח חופש התנועה של האנשים מהצפון לדרום בציר סלאח א-דין

עוד נמסר בהודעה של ארגון חמאס כי "בזמן שאנחנו מודיעים שהגענו להסכם הפסקת אש, אנחנו מדגישים שהאצבע שלנו תהיה על ההדק"

משרד החוץ בקטר אמר שהתיווך הקטרי המשותף עם מצרים וארצות הברית בין ישראל לחמאס הביא להסכם רגיעה הומניטרי. בהודעה שפרסם משרד החוץ בדוחה נמסר שיוכרז על מועד תחילת הפסקת האש ההומניטרית בתוך 24 שעות והיא תימשך ארבעה ימים עם אפשרות לחדש אותה. עוד נמסר שהרגיעה תאפשר הכנסת מספר גדול יותר של שיירות הומניטריות וסיוע בנוסף לדלקים שיוקצו לצרכים הומניטריים. בהודעת משרד החוץ בקטר נמסר שבשלב הראשון העסקה לחילופי שבויים תכלול 50 נשים אזרחיות וילדים שנמצאים בעזה בתמורה לשחרור נשים וילדים מבתי הכלא בישראל ומספר המשוחררים יגדל בשלבים הבאים של ביצוע ההסכם.

הפופולריים