אחרי דרמה לילית

הממשלה אישרה את העסקה לשחרור כ-50 חטופים ישראלים משבי חמאס

הממשלה אישרה את עסקת שחרור 50 החטופים משבי חמאס
לפחות 50 ילדים, אימהות ונשים מבוגרות ישוחררו מהשבי בעזה במשך 4 ימים, תמורת 150 מחבלים והפוגה בלחימה. שחרור כל 10 חטופים נוספים יביא לעוד יום הפוגה | כך זה יתבצע
author author KAN11.Web.Components.TextItem.AuthorItemModel
ישיבת הממשלה שחרור חטופים
צילום: עומר מירון, לע"ם

> מגיל 10 חודשים ועד 18: שמות 39 הילדים החטופים בעזה
> יותר ממאתיים אזרחים וחיילים: רשימת החטופים המלאה
> הוואטסאפ של כאן חדשות - עקבו אחרי הערוץ הרשמי

עסקת החטופים יוצאת לדרך: בתום כשש שעות דיון, הממשלה אישרה הלילה (רביעי) את העסקה עם חמאס לשחרור לפחות 50 חטופים מהשבי בעזה במשך ארבעה ימים, שבמהלכם תתקיים הפוגה בלחימה. לפי המתווה שאושר, ישוחררו 30 ילדים, שמונה אימהות ו-12 נשים מבוגרות. שחרור של כל עשרה חטופים נוספים יביא ליום הפוגה נוסף. במהלך ישיבת הממשלה המיוחדת נאמר לשרים שפעימת החטופים הראשונה תשוחרר כבר מחר.

זו רשימת המחבלים המלאה שישוחררו בעסקה

חמאס צפוי להעביר הערב את הרשימה הראשונה של שמות שישוחררו מחר - כעשרה חטופים. לשרים נאמר שככל הנראה העסקה תצא אל הדרך מחר בבוקר - הפסקת האש ושחרור החטופים לצלב האדום ואז לישראל. ישראל גם תעדכן הערב את חמאס איזה מחבלים ישוחררו בכל יום במסגרת העסקה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו והשרים בני גנץ ויואב גלנט שיכנעו בישיבה שרים רבים לתמוך בעסקה בזכות סעיף המפתח בהחלטה שלפיו יש התחייבות חד-משמעית שהתמרון הקרקעי יימשך מייד בסיומה. אחרי התלבטות, שרי מפלגת הציונות הדתית הצביעה בעד. בסך הכול 35 שרים הצביעו בעד ורק שלושת שרי עוצמה יהודית הצביעו נגד.

חמאס הוציא הודעה אחרי אישור העסקה בממשלה לפיה, "אחרי משא ומתן קשה ומסובך, שנמשך ימים ארוכים, אנו מכריזים כי הושגה הפסקת אש הומניטרית למשך ארבעה ימים, באמצעות מאמצים קדחתניים של מצרים וקטר". לפי ארגון הטרור, העסקה כוללת הפסקת אש משני הצדדים, הפסקת כל הפעולות הצבאיות של ישראל בכל רחבי עזה ותנועת הכלים הצבאיים בה, הכנסת מאות משאיות של סיוע הומניטרי, רפואי ודלק  הפסקת תנועת כלי הטיס הישראליים בדרום עזה למשך ארבעה ימים, הפסקת תנועת כלי הטיס הישראליים בצפון עזה כל יום בין 10:00 ל-16:00 והבטחת חופש התנועה מצפון לדרום בציר סלאח א-דין. עוד מסר חמאס כי ישראל מתחייבת שבמהלך הפסקת האש היא לא תפגע או תעצור אף אחד בכל רחבי הרצועה. עם זאת, ארגון הטרור הדגיש: "האצבע שלנו תהיה על ההדק".

בממשלה הדגישו כי זהו "מתווה לשלב ראשון של השבת כל החטופים הביתה", וכי "ממשלת ישראל, צה"ל וזרועות הביטחון ימשיכו במלחמה כדי להשיב את כל החטופים, להשלים את חיסול חמאס ולהבטיח שמעזה לא יתחדש שום איום למדינת ישראל". משרד החוץ בקטר מסר כי התיווך הקטרי המשותף עם מצרים וארצות הברית בין ישראל לחמאס הוא שהביא להסכם רגיעה הומניטרי.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בישיבה כי "זו החלטה קשה אבל נכונה", וכי כל גורמי הביטחון תומכים בה תמיכה מלאה. הוא הוסיף כי הם הבהירו שהמאמץ המלחמתי לא ייפגע ושההפוגה תאפשר לצה"ל להיערך להמשך הלחימה. נתניהו הכריז כי המלחמה תימשך עד שנשיג את כל יעדינו, ובכלל זה החזרת כל החטופים.

במפלגות עוצמה יהודית והציונות הדתית השמיעו ספקות בנוגע לעמידה של חמאס בתנאי העסקה. השר יצחק וסרלאוף מעוצמה יהודית הצביע נגד ויצא מהישיבה. השר איתמר בן גביר אמר כי "זו החלטה עם נזק לדורות שעוד תפגע בנו קשות". השרים בצלאל סמוטריץ' ובן גביר שאלו בישיבה מהן הערבויות הבין-לאומיות שחמאס יקיים את ההסכם ואיך יהיה ניתן לערוב לבריאות החטופים הנותרים עם החזרה ללחימה.

צילום: אורן בן חקון, פלאש 90

השר רון דרמר אמר לשרים: "על אף שהעסקה קשה אני לא חושב שמישהו מיכם יכול לא ללכת עליה. בשואה יהודים ביקשו להפציץ את המסילות לאושוויץ. מחלקת המדינה סרבה וטענה שזה לא מיעדי המלחמה. אצלנו זה כן היעד. יש לנו מדינה יש לנו יכולת זה דיני נפשות. לקחת את זה בשתי ידיים. להציל חיים רבים". השר דודי אמסלמם המשיך: "אנחנו צריכים לגבות אחד את השני לגבות את כל הממשלה, להיות חזית אחידה. זה הכוח שלנו".

ארה"ב: האחריות לשחרר את כולם היא על חמאס

גורם בכיר בממשל האמריקני אמר בתדרוך לעיתונאים על העסקה כי "ארצות הברית מצפה שבמהלך ימי ההפוגה, חמאס יספק את השמות והפרטים של שאר הילדים והנשים וישחרר אותם בתמורה לעוד ימי הפוגה". לדבריו, העסקה בנויה כך שהיא נותנת תמריץ לשחרור כל הנשים והילדים. הוא הוסיף כי אנשי חמאס טענו שאין להם דרך כרגע לאתר כל הנשים והילדים, אך הם הבהירו לקטרים שבכוונתם לעשות כן בזמן ההפוגה. בממשל הדגישו כי על אף שישנם חטופים שלא מוחזקים בידי חמאס, אלא אצל הג'יהאד האסלאמי וארגונים אחרים, האחריות היא על חמאס לשחרר את כולם.

לאחר מכן אמר נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן כי הוא "מעריך את מחויבות נתניהו וממשלתו שתמכה בהפוגה הממושכת כדי לאפשר את העסקה וכדי להכניס סיוע הומניטרי". הוא הודה גם לאמיר קטר, השייח' תמים ולנשיא מצרים א-סיסי, והוסיף: "אני שמח שכמה מהנשמות האמיצות שעברו שבועות של שבי בנסיבות בלתי-אפשריות יזכו להתאחד עם משפחותיהם כשהעסקה תיושם באופן מלא". 

הפופולריים