למנוע "פגיעה בביטחון המדינה": הנוסח הסופי של חוק הפוליגרף

"פגיעה בביטחון המדינה": הנוסח הסופי של חוק הפוליגרף
הנוסח המתגבש של חוק הפוליגרף חושף כי רה"מ הורה על כך ששב"כ יהיה אחראי על עריכת הבדיקות למשתתפי ישיבות הקבינט. בשב"כ מתנגדים: "מסתייגים מנוסח החוק"
author author KAN11.Web.Components.TextItem.AuthorItemModel
דנה קופל, פלאש 90
צילום: דנה קופל, פלאש 90

לשכת רה״מ פרסמה הערב (חמישי) את נוסח חוק הפוליגרף שיסמיך את שירות הביטחון הכללי לחקור את משתתפי הקבינט. כפי שפורסם השבוע בכאן 11 בחדשות הערב, על פי הנוסח הגוף הביטחוני יקבל סמכות מיוחדת לחקור באמצעות בדיקת פוליגרף גם את השרים המשתתפים בישיבות. בבדיקה שתיערך מעת לעת, ישאלו השרים ומשתתפי הקבינט בפוליגרף האם מסרו מידע לשם פרסום שלא בסמכות ושלא ברשות.

על פי הנוסח, שימוש בפוליגרף עונה על הצורך להיאבק בתופעת ההדלפות מדיוני הקבינט. הדלפות שגרמו לפגיעה חמורה בביטחון ישראל, ביחסי החוץ שלה ובתהליך קבלת ההחלטות. יתר על כן, הצורך התחזק לנוכח ריבוי אירועי ההדלפות בשנים האחרונות לרבות בעת האחרונה, וכן בשל מסקנת עבודת המטה לפיה הכלים הקיימים לא נותנים מענה יעיל לעצירת התופעה. בדיקת הפוליגרף תתבצע כעבור שנה ממועד הקמת ממשלה, ובדיקה נוספת תבוצע כעבור שנתיים נוספות.

הוואטסאפ של כאן חדשות - עקבו אחרי הערוץ הרשמי
המייסדים וממשיכי הדרך הרצחנית: הפנים שמאחורי חמאס

בתוך כך, נגד המדליפים ינקטו צעדים משמעתיים. ראש הממשלה יתייעץ עם צוות שרים שיורכב מראש הממשלה ושר הביטחון אם להדיח את השר המדליף מתפקידו. פקיד שייתפס כמדליף - תישקל הדחתו מתפקידו הציבורי. אם ראש הממשלה ייתפס כמדליף שר הביטחון ושר המשפטים יתייעצו עם שר נוסף שיוסכם ביניהם, אך ללא נקיטת סנקציה.

נוסח הצעת חוק הפוליגרף חושף כי ראש הממשלה הורה על כך ששב"כ יהיה אחראי על עריכת הבדיקות - אלא שבארגון מתנגדים למינוי. בהודעה מטעם המל״ל נכתב כי החוק מקודם לאור ההדלפות הרבות מהקבינט "שפוגעות בביטחון המדינה".

שב"כ, כאמור, מתנגד להוראות ראש הממשלה בנושא, ובחוות דעת שהועברה מטעם הארגון, אנשיו מצהירים כי למרות שגם הם סבורים שיש לפעול כדי למנוע הדלפות מהקבינט - הארגון מסתייג מנוסח החוק ומבקש לקיים עבודת מטה מול המל"ל בנושא. 

עוד עולה מנוסח ההצעה כי כל משתתפי הישיבות - כולל היועצת המשפטית לממשלה, ראשי מערכת הביטחון והפקידים - יידרשו לעבור את הבדיקות. עם זאת, גורמים המעורים בפרטים טוענים כי נתניהו עצמו צפוי לקבל פטור מהבדיקות, בגלל קוצב הלב המושתל בגופו. 

 

הפופולריים