פרסום ראשון

התנאי של מדינות המפרץ לשיקום עזה - שינוי משמעותי ברשות הפלסטינית

התנאי של מדינות המפרץ לשיקום עזה - שינוי משמעותי ברשות
מבירור של גורמים בין-לאומיים עולה כי ישנה נכונות להשקעת כספים רבים בשיקום הרצועה, אך בשני תנאים: הסכמה של ישראל למפת דרכים מסוימת, ושינויים מהותיים ברשות הפלסטינית
author author KAN11.Web.Components.TextItem.AuthorItemModel
יונתן זינדל, פלאש 90
צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

פרסום ראשון: אחד התנאים של מדינות המפרץ לסייע כלכלית לעזה ביום שאחרי הניצחון על חמאס הינו שינויים משמעותיים ברשות הפלסטינית. כך פורסם היום (שלישי) בתוכנית הבוקר הזה בכאן רשת ב.

הוואטסאפ של כאן חדשות - עקבו אחרי הערוץ הרשמי

המייסדים וממשיכי הדרך הרצחנית: הפנים שמאחורי חמאס

בתקופה האחרונה פנו גורמים בין-לאומיים, כולל האמריקנים, למדינות במפרץ וביקשו מהן לסייע כלכלית לשיקום רצועת עזה ביום שאחרי מיטוט חמאס. התשובה של אותן מדינות הייתה: מוכנים לסייע משמעותית, אפילו לעזור לרשות הפלסטינית, אבל תחת כמה תנאים.

התנאי הראשון הוא שישראל תסכים לסוג מסוים של מפת דרכים, מעין תוכנית מדינית בנוגע לסוגייה הפלסטינית. התנאי הנוסף, ואולי המעניין יותר, הוא דרישה לשינויים משמעותיים שהרשות הפלסטינית תצטרך לעשות, כולל שינויים בהנהגה. בעבר מדינות המפרץ השקיעו רבות בשיקום עזה לאחר מבצעים ישראליים, ונראה שהן חוששות מכך שההשקעה שלהם תרד לטמיון שוב.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן טען לפני כמה ימים במאמר שפורסם בוושינגטון פוסט כי לאחר המלחמה ברצועת עזה הרשות הפלסטינית צריכה להיות הגוף השלטוני בה - וכי יש לבצע ברשות הפלסטינית רפורמות אזרחיות. לדבריו, הרפורמות נדרשות כדי לחזק אותה, להפוך אותה ליציבה ולאפשר את שליטתה ברצועה ביום שאחרי. 

ישנם פערים בסוגייה בין ישראל לבין ארצות הברית, בעיקר בנוגע לשאלה אם הגוף שישלוט ברצועת עזה צריך להיות תואם לגוף ששולט ביהודה ושומרון. בממשל האמריקני מעוניינים שיהיה מדובר באותו גורם ואילו בישראל סבורים אחרת.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לפני כמה ימים כי "הרשות במתכונתה הנוכחית לא מסוגלת לקבל את האחריות על רצועת עזה". לדבריו: "אבו מאזן עדיין מסרב לגנות את הטבח של חמאס, ושרים בכירים שלו חוגגים את מה שהיה. הרשות שלו משלמת לרוצחים, אתם יודעים איך הם מחנכים את הילדים שלהם. אם לא חל שינוי בדבר הזה, מה עשינו?".

הפופולריים