בג"ץ למשטרה: קבלו החלטה חדשה בנוגע לניצב ריטמן

בג"ץ למשטרה: קבלו החלטה חדשה בנוגע לניצב ריטמן
השופטים מתחו ביקורת על החלטת המפכ"ל להשיב לתפקיד את מפקד להב 433, שנחשד בהטרדה מינית, ואמרו שנפלו בה פגמים. המשטרה: מרוצים מההחלטה
author author KAN11.Web.Components.TextItem.AuthorItemModel
ניצב רוני ריטמן
צילום: צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בג"ץ הורה היום (שני) למפכ"ל המשטרה רוני אלשיך ולשר לביטחון הפנים גלעד ארדן לקבל החלטה מחדש בנוגע להשבתו לתפקיד של ניצב רוני ריטמן, מפקד יחידת להב 433, שנחשד בהטרדה מינית. השופטים לא נענו לבקשה להורות על פיטוריו של ריטמן, אך מתחו ביקורת על המפכ"ל ואמרו כי נפלו פגמים מהותיים בהחלטתו.

"החלטת המפכ"ל, במתכונתה הנוכחית, אינה יכולה לעמוד", כתבו השופטים. לטענתם, אלשיך "לא נתן משקל ראוי וסביר לעדויות הקיימות בעניין תלונת הקצינה ולכן אין תשתית עובדתית מבוססת מספיקה למסקנה שקיבל".

צ', הקצינה שהתלוננה כי ריטמן הטריד אותה מינית, עתרה ב-2006 לבג"ץ בעקבות החלטת המפכ"ל להשיב את ריטמן לתפקידו לאחר שהוצא לחופש בשל התלונה. כמה חודשים לפני כן, החליט היועץ המשפטי לממשלה דאז יהודה וינשטיין שלא להגיש כתב אישום נגד ריטמן, אך סבר שיש להעמידו לדין משמעתי. אלשיך החזיר אותו לתפקיד, והסתפק בנזיפה בלבד.

"להקפיד כי לא יינתן גיבוי להתבטאויות פוגעניות כלפי נשים"

השופטים שלחו מסר חד משמעי ולפיו ל"הערות בעלות אופי שוביניסטי או סקסיסטי במערכת של יחסי מרות, אין מקום במסגרת מקום עבודה בכלל, ובשורות המשטרה בפרט. יש להקפיד כי לא יינתן גיבוי להתבטאויות פוגעניות כלפי נשים במסווה של התנהגות חופשית, פתיחות חברתית או חיזור מקובל".

השופטים כתבו כי "דברים אלה צריכים שיהיו בבחינת סטנדרט ארגוני בהיר וצלול, וכך גם ביחס לתקופה שאליה נוגעת תלונת העותרת. יש לומר בבירור כי התבטאויות מעין אלו פסולות הן וחורגות מסטנדרט התנהגות תקין וראוי. דברים אלה ראוי שיהיו נר לרגליה של המשטרה, לא רק לשם הגנה על טובתן ומעמדן של הנשים המשרתות במשטרה ולמען הבטחת נורמות התנהגות בסיסיות של המשרתים במשטרה והגנה על תפקודה הראוי, כי אם גם לצורך חיזוק אמון הציבור במשטרה".

הבוקר נחשף ביומן הבוקר של כאן רשת ב' כי הקצינה שהתלוננה נגד ריטמן, מבקשת לפסול את השופטת שדנה בעניינה בבית הדין המשמעתי של המשטרה. הסיבה לבקשה היא שהשופטת, ניצב בדימוס אסתר דומיניסיני, חתמה על עצומה התומכת במפכ"ל רוני אלשיך.

בינואר האחרון נחשף ב"כאן" כי על שולחן המפכ"ל הונחה חוות דעת פנימית שהמליצה לזמן את ריטמן לשימוע ולשקול לפטרו. אלשיך התעלם ממנה והעדיף חוות דעת שונה. כמו כן, מח"ש לא גילתה כי בידיה מידע על שתי שוטרות נוספות שהוטרדו לכאורה על ידי ריטמן וסירבו להתלונן.

המשטרה: שמחים שבג"ץ בחר לא להתערב בהחלטה

עורכי הדין איל כהן, אפיר סטרשנוב וירון לונדון, המייצגים את ריטמן מסרו: "אנו מכבדים את הכרעת בג"ץ כי לא נמצא מקום להורות על פיטוריו או העברתו מתפקידו כפי שהתבקש בעתירה... לגופם של דברים ראוי לחזור ולהדגיש כי מדובר בעלילת דם שנרקמה על ידי שני קצינים, שהיו בקשר אישי בניגוד לנהלי המשטרה בשעה שהתקיימו יחסי מרות ביניהם, ואשר כנגדם מתברר כיום כתב אישום בבית הדין המשמעתי של המשטרה והם אשר רקחו את העלילה כנגד ניצב ריטמן בשעה שהתנהלה הבדיקה בעניינם.

"הערת בית המשפט בהקשר להדרכה פיקודית מתייחסת לאמירות של ניצב ריטמן, שהובאו על ידו במהלך חקירתו במח"ש, לאחר שבחר לא להחסיר מאומה מהאמת, ואין באמירות הללו כל חריגה מן הנורמה. אנו משוכנעים כי מפכ״ל המשטרה לאחר שישוב ויעיין בחומרים המונחים לפניו יקבל החלטה שאין בה כדי לפגוע בניצב ריטמן, במעמדו במשטרה ובתפקידו וכי לא נפל רבב בהתנהלותו כקצין בכיר במשטרת ישראל".

מהמשטרה נמסר בתגובה כי הם מרוצים שבית המשפט לא התערב ישירות בהחלטה להשיב את ריטמן לתפקידו. "במשטרת ישראל מביעים שביעות רצון על כך שבית המשפט בחר שלא להתערב בהחלטת המפכ״ל להחזיר את ניצב רוני ריטמן לתפקידו ובכך דחה הלכה למעשה את עתירתה לפיטורי או הדחת הקצין. משטרת ישראל תלמד לעומק את החלטת בית המשפט, המשתרעת על פני עשרות עמודים, ותבחן את נושא הדרכת המפקד, כפי שצויין בפסק הדין".

מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית' אורית סוליציאנו, אמרה: "אנחנו מברכות על החלטת בג"ץ, שקבעה היום שההחלטה של מפכ"ל המשטרה להשאיר בתפקידו את מפקד להב 433 רוני ריטמן היתה שגויה. זו סטירת לחי מצלצלת המעידה על הכשל הערכי והניהולי של המפכ"ל אלשיך. לא יעלה על הדעת כי מפקד כה בכיר שהטריד מינית ימשיך לכהן בתפקיד כה רם. מעבר לכך, אנו קוראות למפכל המשטרה לפעול לאלתר למציאת תפקיד הולם וראוי לצ', שמשלמת מחיר כבד וקשה על תביעתה לצדק".

הפופולריים